Social træning

Social træning:  Fri for Mobberi, Solsikken  og Kunstterapi som pædagogisk metode

Fri for Mobberi – Maryfonden.dk

Fri for Mobberi er udviklet på initiativ af Kronprinsesse Mary og inspireret af Better Buddies-programmet fra den australske organisation The Alannah and Madeline Foundation.

Fri for Mobberi er et forebyggende antimobbeprogram til 0-9-årige børn, fagfolk og forældre, som Mary Fonden og Red Barnet står bag. Programmet består af pædagogiske materialer, der gør det nemt målrettet at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning

Solsikken er et tilbud om et pusterum for alle børn i vores Univers. Solsikken tilbyder afslapning og hvile, social træning i små grupper af elever, når det giver mening, og hjælp og støtte til forældre, som har en bekymring for deres barn.

Endvidere tilbyder Kunstterapeut Pernille Illum børnesamtaler.

Kunstterapi hjælper børn

Når kunstterapi er så fantastisk til at hjælpe og støtte  udsatte børn, er det, fordi det kunstneriske udtryk virker som en kanal til at få kontakt med følelser og erindringer.

Kunstterapiens styrke ligger i evnen til at formidle oplevelser og følelser, som ellers kan være ordløse eller vanskelige at udtrykke med ord.

Når et kunstterapeutisk udtryk skabes, bliver der pludselig en åbning til, at det, som kan være svært, bliver lettere at bære.

Dette er med til at skabe en mere balanceret måde at være i livet på.

I skolen betyder det helt konkret, at der er færre konflikter i timer og frikvarterer. Det betyder også, at det barn, der har det svært, føler sig set, hørt og mødt.

En bedre skoledag for både børn og voksne.