Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vuggestuens læreplaner

Alsidig Personlig udvikling

Mål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

I Regnbuens Vuggestue har vi såkaldte familie-bøger. Hvert barn har sin egen bog med billede af sig selv, mor, far, bedsteforældre, tanter, onkler, kæledyr og så videre. Disse bøger står frit tilgængeligt for alle børn hele tiden og ofte kigger de i hinandens bøger og kan bruge meget tid på at fortælle hinanden om hvem er der i hvilke bøger og hvis familiemedlem det er. 
 

Social Udvikling

Mål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

I Regnbuens vuggestue italesætter vi, når nogle går over hinandens grænser og hjælper børnene til at trøste hinanden når det sker. Vi prioriterer at være i små lærings grupper i formiddagstimerne for at have mere overskud til det store fællesskab i eftermiddags timerne. 

I eftermiddags timerne er det fantasien der får frit løb og børnene får stor medbestemmelse i hvad de vil lege og hvor de vil lege. Ofte går vi på legepladsen, hvor børnene igen har mulighed for selv at bestemme hvor de vil lege. Derudover bruger vi tid på at det er okay, at man ikke vil lege med alle børn, så længe alle har nogen at lege med.


Kommunikation og Sprog

Mål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

I Regnbuens Vuggestue kan man høre, at vi sætter ord på. Vi bruger fokusord. På wc’et er der piktogrammer med forskelligt tøj, som vi snakker om under et bleskift, og så øver vi os på at sige ordene. Vi øver os i at sige til og fra overfor andre børn og voksne. Vi har fokus på at talelysten er til stede, og at man som barn føler sig tryg til at tale i de større fællesskaber såvel som de små fællesskaber.

 
Krop, sanser og bevægelse

Mål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

I regnbuens Vuggestue udforsker vi rigtigt meget vores krop og hvad den kan. En gang om ugen er i gymnastiksalen, og så er det forskelligt om vi opstiller motorik bane eller om fantasien får frit løb, hvor man kan bygge med de store trækasser, der er derovre.


Vi smager på alt mad vi får og smager efter om det er surt, stærkt, sødt, bittert. Vi mærker på vandet og vinden udenfor om det er koldt eller varmt. Vi mærker det både med kroppen og hvordan det også kan føles anderledes på hænderne.


Natur, udeliv og Science


Mål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

I Regnbuens Vuggestue udforsker vi meget naturen ved at gå på tur og se på markerne og dufte til dem. Mærke hvordan de forskellige planter føles og hvordan nogle næsten ens planter kan føles meget forskellige men se ens ud. 

Vi kigger på insekter mens vi snakker om dem vi finder, og gør alt fra at tælle deres ben til at undersøge hvad de spiser.


Kultur, Æstetik og Fællesskab


Mål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

I Regnbuens vuggestue ser vi dette ved at vi deltager i aktiviteter som Sankt hans, sammen med børnehaven. Vi har afholder større sportsbegivenheder såsom EM i fodbold og Rynkebyløb vi deltager på de præmisser vi kan i vuggestuen. De større børn løber gerne sammen med en ven fra børnehaven og de yngre Vuggestuebørn løber enten med en voksen eller et andet vuggestuebarn. 

Vi har forløb med kreative aktiviteter, som kan indgå i temaer.