Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnehavens læreplaner

Kommunikation og sprog

Læreplanstemaet "Kommunikation og sprog" i danske dagtilbud fokuserer på børns udvikling af sproglige og kommunikative færdigheder. Det omfatter at styrke børns talesprog, læseforståelse og skriftsprog, samt at udvikle deres evne til både verbal og non-verbal kommunikation og aktiv lytning. Temaet fremmer også sociale interaktioner ved at styrke samarbejde, empati og konfliktløsning.

Et vigtigt element er at introducere børn til forskellige sprog og kulturer, så de kan forstå sprog som et kulturelt værktøj og udvikle tolerance og respekt for mangfoldighed.

Pædagogiske metoder som dialogisk læsning, sang og musik, leg, historiefortælling og temaprojekter bruges til at støtte børns sproglige udvikling. Målet er at give børn de nødvendige redskaber til effektiv kommunikation og kreativ udtryksform, hvilket er essentielt for deres samlede udvikling og deltagelse i samfundet.


Hvordan ses det i Regnbuen?:

I børnehuset Regnbuen arbejder vi med sprog hele dagen og hos os omfatter sproglig opmærksomhed også ”Matematisk opmærksomhed”. Vi lægger stor vægt på rutiner, da der er mange naturlige gentagelser for børnene. Vi bruger forskelligt materiale til at understøtte børnenes sproglige udvikling. Fx legeøen, blæksprutten Basse, dialogisk læsning, sang, skriftsprog.

Vi bruger aktivt sprogvurderingerne, så vi kan sætte fokus på behov hos det enkelte og gruppen af børn. Et eksempel på hele gruppen er, at der er fokus på rim og remser både i ord og billeder.
 

Social udvikling

I dagtilbud er det afgørende at støtte børns sociale udvikling gennem målrettede aktiviteter og pædagogiske tilgange. Læreplanen bør fokusere på at fremme sociale kompetencer såsom samarbejde, kommunikation, og konflikthåndtering. Aktiviteter som leg, rollespil og samtaleøvelser er væsentlige for at udvikle børns empati, respekt og selvstændighed. Det er også vigtigt at skabe trygge rammer med klare rutiner og involvere både børn og forældre i evalueringen af deres sociale udvikling. En sådan tilgang sikrer, at børnene trives og er godt rustet til fremtidige sociale udfordringer.
 

Hvordan ses det i Regnbuen

I børnehuset Regnbuen har vi meget fokus på den sociale udvikling, da det er en af grundstenene for at kunne udvikle sig.
Vi deler børnene op i mindre grupper flere gange om ugen for at styrke de sociale relationer. Grupperne tager udgangspunkt i bæredygtige fællesskaber, dvs. ud fra relationer og udviklingspotentialer. Det betyder at grupperne kan være aldersopdelt elle f.eks. interessebaserede. De voksne følger børnenes samspil, og børnene opfordres til at løse deres konflikter selv, mens de voksne står klar til at guide dem igennem dem. I Regnbuen har de voksne fokus på at udvikle børnenes evne til selv at mærke efter. Det betyder at man godt må sige nej til at lege med nogen, hvis man har gang i en god leg. De voksne guider børnene til at finde legefællesskaber som tilgodeser alle parter, men det er også okay at barnet gerne vil lege alene. 
 

Alsidig, Personlig udvikling

I dagtilbud er fokusset på "Alsidig, personlig udvikling", hvor børn stimuleres socialt, emotionelt, kognitivt og motorisk. Gennem leg, interaktion og udforskning styrkes deres evner til at opbygge relationer, løse problemer, udtrykke sig sprogligt og udvikle motoriske færdigheder. Kulturelle og æstetiske oplevelser fremmer desuden deres kreativitet og forståelse af verden omkring dem. Samlet set skaber læreplanen et miljø, der tilpasser sig hvert barns individuelle behov og støtter deres helhedsorienterede udvikling.
 

Hvordan ses det i Regnbuen?

I Regnbuen skiftes vi til at arbejde ud fra forskellige temaer og ”fri” leg. Det betyder at der i perioder er temaer, hvor alle børn i børnehaven eller mindre grupper arbejder fælles og i andre perioder arbejder de med selvvalgte aktiviteter. 

Temaer som der bl.a. arbejdes med fælles kan være: jul, fastelavn, påske, EM/VM-fodbold krea og mange flere.

 De voksne er opmærksomme på at børn udvikler sig forskelligt i deres personlige udvikling og der gives plads til at udvikle sig i deres tempo.
Fx en pige starter i børnehaven. Hun er meget tilbageholdende og passiv i fællesskabet. Hun sidder helst i det ene hjørne af stuen og kigger på de andre børn som leger. Efter lidt tid fortæller mor at hun leger mange af de lege de andre børn leger på stuen, derhjemme. Da der er gået en lille måneds tid, begynder hun at lege med de andre børn, og nu leger hun altid med de andre. 
 

Krop, Sanser og bevægelse

Central for dette tema er udviklingen af børns motoriske færdigheder, som omfatter både fine og grovmotoriske evner. Gennem aktiviteter såsom leg, fysiske øvelser, fx dans, opmuntres børn til at udforske deres fysiske kapaciteter og opnå kropsbevidsthed. Dette inkluderer forståelsen af kropspositioner, bevægelsesmønstre og grundlæggende sundhedspraksis.
 

Hvordan ses det i Regnbuen

Det pædagogiske personale har fokus på at tilbyde aktiviteter som understøtter børnenes motoriske og sanselige udvikling gennem hele dagen. Vi har fokus på, at der tilbydes aktiviteter, som passer i hverdagens rytme. Det betyder f.eks. at når man er indenfor, så er der fokus på de mere stille lege, hvor man kan få styrket finmotorikken og det sociale, men når der skal leges lidt vildere lege, går man udenfor. Vi benytter skolens gymnastiksal, hvor grovmotorikken også kan udvikles. 

Legepladsen er indrettet så børnene har rig mulighed for at udvikle motorik, styrke krop og sanser.
 

Natur, udeliv og science

"Læreplanstemaet 'Natur, udeliv og science' i dagtilbud lægger vægt på at integrere natur, udendørs aktiviteter og naturvidenskab i børnenes daglige oplevelser og læring. Gennem en tværfaglig tilgang indbydes børn til at udforske og forstå verden omkring dem på en praktisk og engagerende måde. 

Aktiviteterne omfatter udendørs leg og læring, hvor børn opfordres til at udforske naturen, deltage i kreative projekter og lære gennem praktisk erfaring. Dette inkluderer også naturvidenskabelige eksperimenter, der hjælper med at forklare og udforske fænomener som tyngdekraft, magnetisme og livsprocesser.

Sundhed og trivsel styrkes gennem fysiske aktiviteter udendørs, der fremmer børns generelle velbefindende og sociale interaktion. Forældre og lokalsamfundet involveres aktivt i at støtte og
udvide børns læring og forståelse af naturen.
 

Hvordan ses det i Regnbuen

I Regnbuen er vi ude hver dag. Vi har en stor og udfordrende legeplads, hvor børnene kan få styrket deres motoriske kompetencer. Her er der samtidig rig mulighed for at udforske ”krible krable” samt planteliv, enten selv eller sammen med voksne.

Personalet sørger for at lave naturfaglige eksperimenter som passer til børnene niveau. Fx planter vi fx tomater hvert år og følger udviklingen fra de spirer til der kommer tomater på planterne. Der kan også laves eksperimenter som vulkaner, lavalamper osv. 

For at understøtte læringen og forståelsen af natur og naturfænomener benytter vi os af net baserede medier, hvilket samtidig er med til at udvikle den digitale dannelse. I perioder bruger vi ”Bee Bobs” til kodning. 

Konstruktionslegetøj indgår i både indendørs og udendørslivet.

Når vi spiser mad, snakker personalet med børnene om den mad de spiser, og hvorfor det er vigtigt at spise mad og drikke vand. Efter tur får børnene mulighed for at deltage i køkkenets madlavning.
 

Kultur, Æstetik og Fællesskab

Læreplanstemaet "Kultur, Æstetik og Fællesskaber" i dagtilbud er en helhedsorienteret tilgang, der sigter mod at skabe berigende miljøer, hvor børn kan udforske, forstå og værdsætte kulturelle udtryk, æstetiske oplevelser og fællesskabets betydning. 

Gennem en kombination af kulturel forståelse, æstetiske oplevelser, fællesskab og samarbejde samt identitetsdannelse, fremmer dette tema en dybdegående læring, der går ud over det akademiske. Gennem fællesskabsaktiviteter og samarbejdsøvelser lærer børnene vigtigheden af at arbejde sammen, kommunikere og respektere hinanden, hvilket skaber et inkluderende miljø, hvor alle føler sig velkomne og værdsat. Derudover understøtter læreplanstemaet børnenes identitetsdannelse ved at give dem mulighed for at udforske deres egen rolle i samfundet og styrke deres selvværd og selvtillid.

Alt i alt stræber læreplanstemaet "Kultur, Æstetik og Fællesskaber" i dagtilbud efter at skabe en dynamisk og berigende læringsoplevelse, hvor børnene kan trives, lære og vokse som individer og
som en del af et fællesskab.
 

Hvordan ses det i Regnbuen

Vi arbejder med traditioner såsom jul, fastelavn, halloween fødselsdage osv. 

Hvis der er flersprogede børn, dykker vi ned i deres kultur og snakker om hvordan de gør frem for os. Det pædagogiske personale har fokus på og italesætter at der er forskel på os alle, men at alle bidrager med noget godt. Alle er værdifulde, og vi kan ikke alle sammen det samme. Så derfor kan vi hjælpe hinanden. 

Eksempel: Vi er garderoben og skal have overtøj på. Et barn har svært ved at lyne sin jakke og et andet barn har svært ved at tage sine regnbukser på. Den ene kan lyne og den anden kan tage regnbukser på så de hjælper hinanden med at få tøj på. 

Vi arrangerer events som relaterer til kulturevents lokalt, nationalt og internationalt. Eksempler: Byfest, musikfestival, MGP, EM fodbold. 

Vi har kreative aktiviteter, som oftest indgår i et større overordnet tema.

Ved hjælp at elektroniske medier giver vi et bredt tilbud af musik, sang og dans.