Forsikring

Ansvarsforsikring

Ligesom voksne kan børn blive pålagt at betale erstatning for de skader, de forvolder på andre mennesker eller deres ting. Den skadelidte kan kræve erstatning, hvis barnet har handlet mere uforsigtigt, end fornuftige børn på samme alder normalt ville have gjort.

Hvis en af skolens elever med vilje eller ved grov uagtsomhed ødelægger ting eller udleverede undervisningsmaterialer vil regningen blive sendt til forældrene. Har eleven forårsaget skade på andre børn eller deres ting, vil der kunne kræves erstatning.

Børneulykkesforsikring

Børneulykkesforsikringen for børn og unge i kommunale institutioner og skoler tegnet af kommuner ophørte pr. 1.1. 2012 pga. ændret lovgivning.

Det er ikke lovligt for kommunerne at tegne kollektive børneulykkesforsikringer for børn og unge i kommunale pasningstilbud og folkeskoler.

Forældre til børn og unge i daginstitutioner og skoler opfordres derfor til selv at tegne en ulykkesforsikring for barnet eller den unge.

Uden en ulykkesforsikring vil hændelige uheld med briller, legeme eller tænder ikke være dækket.

Læs mere om reglerne for forsikring via nedenstående links.