Fjelsted Harndrup Børneunivers

Princip for kommunikation mellem Børneunivers og Forældre

Kommunikation mellem Børneunivers og forældre

God kommunikation mellem skole og hjem er vigtig, fordi den bl.a. hjælper med at:
•    opbygge tillid og respekt mellem forældre og medarbejdere
•    reducere stressniveauet
•    skabe et positivt lærings- og arbejdsmiljø

Medarbejderne og forældre bør være opmærksomme på vigtigheden af god intern kommunikation og forsøge at være åbne og tydelige, når de taler med hinanden – og være lydhøre over for hinandens input, forventninger og beslutninger.
Desuden bør medarbejdere og forældre stille spørgsmål, hvis der er noget, de ikke forstår – og grundlæggende være proaktive i deres dialog og adfærd.
I Børneuniverset vil vi alle kommunikere positivt og konstruktivt både skriftligt og mundtligt. Vi er professionelle i vores kontakt med hinanden og bliver ikke personlige.

Der er flere muligheder for dialog: AULA, telefon, møder, forældre- og skole/hjemsamtaler, forældremøder mv.
Politiker, procedurer og anden generel info findes under fælles filer i AULA og på hjemmesiden.

AULA
•    AULA er Børneuniversets primære ”værktøj” til kommunikation og information.
•    Det er vigtigt, at AULA åbnes hver dag – også i hjemmene.
•    Aula tjekkes som udgangspunkt alle arbejdsdage. Der kan dog være undtagelser, og man må derfor forvente en svarfrist på 2 - 3 arbejdsdage. Dette gælder både for ledelsen           og for medarbejderne.

Ved akut behov for kommunikation, opfordres man til at kontakte Børneuniverset telefonisk.

Skolen: 88885525/21151031

Regnbuen: 8885470/30456299

•    Beskedsystemet i AULA skal primært bruges til praktiske informationer og kun til korte beskeder.
•    Hvis forældre/Børneunivers har meget på hjerte er den mundtlige dialog ofte et bedre værktøj end lange skriverier. Skriv på AULA, hvis I ønsker at blive ringet op eller få en               aftale om et møde. Skriv gerne lige meget kort, hvad sagen drejer sig om.

Forældresamtaler, skolehjemsamtaler, forældremøder
Børnehuset
I børnehuset tilbyder vi:
•    Vuggestue: opstartssamtale, 2 årssamtale, overleveringssamtale med børnehaven
•    Børnehaven: opstartssamtale, 4 årssamtale, skoleparathedssamtale inden skolevalg
•    Forårs sfo: samtale inden skolestart, med deltagelses af 0.kl.lærer

Skolen
I skolen tilbyder vi:
•    1-2 forældremøder i løbet af skoleåret.  Forældremøder afholdes efter kl. 16.00
•    2 skolehjemsamtaler årligt.

Det er altid muligt at aftale et møde, hvis der opstår et behov.

Forældre/kontaktforældre er meget velkomne til at arrangere sociale arrangementer. Børneuniverset stiller gerne lokaler til rådighed. Ønsker man at låne lokaler, kontaktes Anker på tlf. 30456299

Aflevering og afhentning i børnehus/skole
Mange forældre har mulighed for at følge deres børn i børnehave/skole. Her kan man aflevere små korte beskeder mellem medarbejdere/forældre. Hvis der er længere beskeder, er det nødvendigt at aftale et tidspunkt, hvor medarbejdere/forældre kan mødes.

Telefonisk kontakt
Børneunivers-sekretær Christina Tolstrup Rosell kan træffes de fleste dage mellem kl. 8 og kl. 13 på telefon 88885525

•    Fællesleder Vivi Ter-Borch kan træffes på telefon 88885526

•    Afdelingsleder Anker Pedersen kan træffes på telefon 30456299

•    Ønskes telefonisk kontakt med en medarbejder skrives en besked i AULA, at du gerne vil ringes op.

Sygemelding af børn

Skolen:
Barnet sygemeldes inden kl. 8.00 i besked i AULA til teamet.

Valhalla:
På skolefrie dage skal der sendes SMS til Valhalla på tlf. 20520950

Regnbuen:
Barnet sygemeldes inden kl. 8.00 i besked i AULA til teamet.

Afhentning af børn i Valhalla
Hvis dit barn er tilmeldt SFO, og du en dag ønsker at afhente direkte efter skole, eller barnet bliver afhentet af andre end forældrene, skal dette skrives på SMS til Valhalla på tlf. 20520950

Fri fra skole på skoledage
1-2 dage: Hvis der er brug for at bede barnet fri fra skole 1-2 dage, skal der i god tid skrives på  AULA til klassens team.
Mere end to dage: Ved ønske om mere end to fridage, skal der søges om dette ved at sende en besked på Aula til Skolelederen.